We schrijven de donkere dagen vóór kerst 1894 in Scheveningen. Albert de Jong (51) zit achter zijn houten bureau van zijn kantoor aan de toenmalige Torenstraat. De weersverwachting is slecht voor de komende dagen. Niet dat dat erg is, want uitvaren doet zijn vloot van bomschuiten, gelegen op het strand, toch niet in de winter.
Wel maakt hij zich zorgen over de mogelijke schade die de harde wind kan veroorzaken aan zijn platbodems’. ‘Scheveningen zou een haven moeten bouwen’, denkt hij. Een dag later is het zover, in de nacht van 22 op 23 december 1894 barst de storm met orkaankracht los. Op dat moment staan er op de (toenmalige) strandweg in totaal 135 (!) bomschuiten om te overwinteren. Door de stormvloed worden grote stukken van de strandweg weggeslagen waardoor bomschuiten naar beneden vallen en breken of op drift raken.
Een dag later als De Jong vanaf het duin de schade opneemt weet hij niet wat hij ziet. De ravage is enorm. Meer dan de helft van de bomschuiten zijn onherstelbaar en zwaar beschadigd! Het Scheveningse strand biedt dus geen veilige ligplaats meer, is zijn conclusie. Het hoogheemraadschap Delfland denkt er hetzelfde over en besluit een strandmuur aan te leggen voor de ‘kustverdediging’. De haringvisserij kan daardoor vanaf dat moment niet meer vanaf het strand worden uitgevoerd. Een ramp voor de vier Scheveningse vissersbedrijven en de scheepswerven. Het heeft nu geen zin meer om bomschuiten te bouwen. Het einde van de vier Scheveningse werven was in zicht.
Albert de Jong zag het gevaar, als enige van de vier. De bomschuit had afgedaan en A de Jong ging nu (stalen) loggers bouwen. De andere drie werven gaan failliet! In Vlaardingen diende zich in 1895 de mogelijkheid aan om bij de Havenstraat een loggerwerf te beginnen. Vlaardingen had een goede haven. De Scheveningse werf van De Jong bleef nog in gebruik voor kleine reparaties, maar de rederij van Albert de Jong stapte dus rigoureus over op staal en in 1904 kreeg Scheveningen haar zo gewenste eerste haven.
Tien jaar later had rederij A de Jong een twaalftal eigen loggers in de vaart. In Vlaardingen, want in 1913 was rederij en scheepswerf A de Jong (mede door de te ondiepe haven) helemaal vertrokken uit Scheveningen. De Jong ging in datzelfde jaar op 70 jarige leeftijd na een vol en druk leven tevreden met pensioen.
Overigens; Op ons huidige hoofdkantoor in Schiedam staat bij de ingang een prachtig schaalmodel van de bomschuit SCH25 met de naam A de Jong uit 1889 te pronken.
Vanaf deze plaats zullen we van nu af aan met regelmaat vertellen over hoe ons bedrijf is uitgegroeid tot wat het nu is. Een interessante en leuke reis door de tijd!
Deel 1 van deze serie (terug)lezen? Dat kan hier.
Tekst bij foto’s; Unieke foto van kapotte bomschuiten voor het Kurhaus in Scheveningen, en, Begin 20ste eeuw, stalen logger van A de Jong.