De medewerkers van de A. de Jong Groep vormen een unieke gemeenschap. Een gemeenschap met een eigen cultuur, gebaseerd op onderling vertrouwen. Zelf spreken ze bij De Jong over het De-Jong-gevoel. Hoe zorg je ervoor dat alle medewerkers een onderdeel vormen van deze gemeenschap? “Door ze te boeien en vooral te binden”, antwoordt Marloes Jonkman, HR-manager van de A. de Jong Groep.
“Boeien en binden worden vaak in één adem genoemd, maar beide begrippen zijn niet hetzelfde en ook niet op elke medewerker van toepassing”, aldus Marloes. “Een geboeide medewerker wil leuk werk, succes op de markt, ontwikkelmogelijkheden, goede arbeidsvoorwaarden, et cetera. Terwijl een verbonden medewerker zich verbindt aan de identiteit, visie en missie van de organisatie. Hij wil deel uitmaken van een gemeenschap waarin hij zich thuis voelt.”
Geboeide en verbonden medewerkers verschillen dus in hun houding ten opzichte van de organisatie. Marloes: “Bij De Jong richten we ons op continuïteit. We willen medewerkers boeien om ze vervolgens voor een langere tijd aan ons te binden. Dat is een van de redenen waarom we een uitvoerige en zorgvuldige sollicitatieprocedure hebben met meerdere gesprekken, een bedrijfspresentatie en een rondleiding. Het laatste halfjaar is de procedure zelfs uitgebreid met een proefdag.”
Marloes vervolgt: “Hoewel mensen een vrije dag moeten nemen, wordt de proefdag als positief ervaren. Wij laten hiermee duidelijk zien dat wij kritisch zijn naar de sollicitant, maar dat de sollicitant dat ook mag zijn naar ons toe. Dat kijkje in de keuken wordt erg gewaardeerd. Is een sollicitant uiteindelijk aangenomen, dan investeren we de eerste maanden flink in deze persoon. Nadat hij is geboeid, verschuift de focus naar het binden. Door samen te werken en deel te nemen aan bijvoorbeeld bedrijfslunches en borrels, wordt de nieuwe medewerker meer en meer onderdeel van de gemeenschap. Ook deze persoon ontwikkelt zo het De-Jong-gevoel.”