De Jong Combustion (DJC) heeft een belangrijke certificering behaald van het Canadian Welding Bureau. Met het CWB-certificaat op zak werkt DJC aan een groot project met bestemming Alberta, Canada. Managing director Sven Reichrath en projectmanager Fred Spruit van DJC vertellen er meer over.
Waar in de meeste landen de Europese of Amerikaanse certificaten voor laswerkzaamheden de norm zijn, houdt Canada er zijn eigen regels en wetten op na. “Bij veel projecten in Canada is een CWB-certificering vereist”, zegt Sven. “Hoewel dit per provincie en opdrachtgever kan verschillen. Voor ons project in Alberta, voor een groot Nederlands bedrijf, bleek een CWB-certificering noodzakelijk.” Het CWB richt zich op het laswerk van het ondersteunend materiaal en de hijsogen.
Het Canadian Welding Bureau hanteert strenge eisen. Sven: “De lassers, de welding supervisor en de welding engineer moeten hard studeren op de complexe regels. En er vliegt een inspecteur over uit Canada om de lasproeven bij te wonen en te controleren. De proeven moeten aan alle richtlijnen voldoen, anders kun je weer opnieuw beginnen en moet de controleur nogmaals komen.” Na bijna driekwart jaar beschikt DJC nu over het CWB-certificaat. De engineer, supervisor en lassers slaagden voor hun examen. DJC is, samen met toeleverancier Alara-Lukagro, het enige bedrijf in Nederland met een CWB-certificering.
Het Canadese project is inmiddels in volle gang. “Het laswerk is in de afrondende fase en medio 2015 gaan de branderinstallaties per schip de oceaan over”, vertelt Fred. “Het ter plaatste installeren neemt daarna nog de nodige tijd in beslag. Naar verwachting zijn de branders in 2016 operationeel. Met hulp van de energie die vrijkomt, wordt olie uit de teervelden gehaald. Doordat de brander bedreven worden op een gas dat vrijkomt uit het productieproces, wordt er aanzienlijk minder fossiele brandstof (aardgas) gebruikt. Dit levert enorm veel winst op voor de klant én het milieu.”
In Alberta kan de temperatuur dalen tot -50 °C. De installaties moeten speciaal worden ontworpen en geprepareerd voor deze barre weersomstandigheden. “We houden hier rekening mee bij het ontwerp en de materiaal- en componentkeuze. Zo gebruiken we staal dat bestand is tegen lage temperaturen en gasleidingen met verwarming en extra isolatie. Er valt ook veel sneeuw, dus moeten er schuine daken komen boven de skids”, aldus Fred.
DJC verwacht in de toekomst nog meer mooie projecten uit te voeren in Canada. Sven: “Het is een interessante markt. Met de CWB-certificering zijn de deuren in ieder geval geopend.”